dimecres, 24 d’octubre de 2018

Els planetes i els meteorits de P4

Després d'un estiu molt calorós i divertit tornem a començar l'escola amb les piles ben
carregades! I... aquest curs, ja fem p4! Un nou curs que comença, carregat
d'emocions!
Amb companys i mestres noves que ens acompanyaran en aquest viatge que tot just
acabem d'emprendre, i una aula nova que s'ha de començar a vestir!
Encetem el dia, com cada matí, fent el Bon dia, però... on són les cases i les pinces amb
els nostres noms? I les targetes per posar el temps que fa? I els números i lletres que
teníem a l'altra classe per comptar i escriure? Les parets són buides i ens hem de posar
per feina.
Després d'unes quantes discussions a l'assemblea i d'una votació decidim que aquest
curs serem les classes dels planetes (p4A) i dels meteorits (p4B).
Així doncs, decidim decorar les parets amb elements de l'univers. Però... què hi ha a
l'univers? Ens documentem amb llibres i enciclopèdies, portem informació de casa i
parlem de temes diversos que, a poc a poc, ens condueixen per diferents camins dels
que en desconeixem el final. Camins plens de preguntes i respostes que ens ajuden a
anar construint nocions sobre un espai del que en formem part però que podem veure
a simple vista.
"Els meteorits van caure sobre dels dinosaures”, "Hi ha molts planetes a l'espai i el
nostre és La Terra”, "La lluna és un satèl·lit!”, "¿Què deu ser més gran; el Sol o la Lluna?”,
"Els dinosaures es van congelar i ara estan sota terra els seus ossos”, "Perquè l'aigua sembla blava i després no ho és?", "Els satèl·lits són
capses que hi ha volant i que podem veure la tele”, "A la terra hi ha molta aigua i
països”.... I així, una infinitat d'afirmacions per contrastar i preguntes per respondre.
Dibuixem una lluna, astronautes, un coet, satèl·lits, el Sol, Júpiter i Saturn.... i
construïm els nostres propis planetes i meteorits!
Ara ja sí. Ja ho tenim tot preparat per fer el Bon dia!

*Nota tutors: El "Bon dia” és una rutina que es du a terme diàriament a l'aula amb
l'objectiu d'ajudar als infants a estructurar-se en el temps. Durant vint minuts
aproximadament es fa el registre d'assistència i el comptatge dels nens i nenes que
han vingut a l'escola i que estan a casa. Es mira el temps que fa i es conversa sobre els
canvis meteorològics, es consulta el calendari i es repassen els dies de la setmana i els
mesos de l'any... A partir d'aquestes activitats rutinàries que es vehiculen
principalment mitjançant la conversa, sorgeixen temes diversos i es treballen diferents
aprenentatges com l'escriptura, la lectura, la construcció del número, etc.
La percepció temporal és una coordenada fonamental per a l'estructuració mental,
sent alhora un dels aspectes en que més influeixen els models culturals.
Considerem que aquesta rutina és molt beneficiosa per als vostres fills i filles, per
aquest motiu, us animem a treballar-ho també a casa. Simplement consultant el
calendari i recordant el dia que és tot relacionant-ho amb algun esdeveniment
significatiu. Per exemple, "avui és dimecres, i els dimecres no et quedes a menjador i
dines a casa”. O, "avui és dimarts i aquesta tarda anem a piscina, anglès, esports...”,
"Avui és l'últim/primer dia de la setmana”.
Tot això els ajudarà a adquirir la seva vivència i relacionar-la amb els esquemes,
representacions i expressions verbals sobre el temps, i a començar a entendre la
complexitat del nostre calendari, els números, els fenòmens atmosfèrics...
Gràcies!


PODEU VEURE UN ÀLBUM DE FOTOS ENTRANT AL CLICKEDU. TENIU L'ENLLAÇ AL MENÚ DE LA DRETA DEL BLOC.